Meie valitsuspartnerid räägivad personaalsest riigist ning sellest, kuidas peaksime arvestama igaühe võimalustega. Minu arvates oleme liiga väike ühiskond, et jätta kedagi maha või tähelepanuta. Sealhulgas neid, kes on Eestile lojaalsed, kuid ei saa võtta meie kodakondsust, sest seda välistab idanaabri võim ja poliitika.
Ühte võluvitsa lõimumisprobleemide lahendamiseks ei ole. Tegelema peab hariduspoliitika, kommunikatsiooni ja keeleõppega, tagama inimeste võimalused karjääri tegemiseks, kultuuris osalemiseks. Kõiki tegevusi korraldades on Eesti lõimumispoliitika olnud meie keerulisele ajaloole ja rasketele väljakutsetele vaatamata inimesi ja nende kultuurivabadust austav.
Eesti kuulutati esimest korda iseseisvaks riigiks 1918. aastal loodud manifestiga kõigile Eestimaa rahvastele. See tähendab, et austame kõiki siin elavaid rahvaid, hoiame nii inimeste juuri kui ka nende kultuuri, kuid seda Eesti seadustele ja reeglitele tuginedes. Täpselt nõnda toimetame ka praegu.
Meie kultuuriruumi rikkuseks on arvamusvabadus: peame arvamusfestivali, kuulame kõiki osapooli ja erinevate mõtete-väärtuste kandjaid. Kuid praegu, olukorras, mis on nii terav ja mil räägime põhiseaduse muutmisest, ei soovi me justkui laiapõhjalist arutelu ühiskonnas. Paraku lihtsad lahendused ei toimi keerukate küsimuste lahendamisel. Peame mõistma selle küsimuse kihtide sügavust, sest pealiskaudselt otsustades võime oma ühiskonda teravalt haavata.
Väited, nagu inimeste vanne ja tahe ei loe midagi või oma lojaalsuse deklareerimine ei käi kokku demokraatliku ühiskonnaga, ei vasta tõele. Pool aastat tagasi andsin riigikogu ees ametivande nii nagu ka kõik teised ministrid: "Asudes täitma vabariigi valitsuse liikme kohustusi, olen teadlik, et kannan selles ametis vastutust Eesti Vabariigi ja oma südametunnistuse ees. Tõotan pühalikult jääda ustavaks Eesti Vabariigi põhiseaduslikule korrale ning pühendada oma jõu Eesti rahva heaolu ja tuleviku kindlustamisele." Ometigi eeldame ju, et meie valitsuse liikmed seda ka järgivad.