Tõsi, isegi Reformierakonnas ei toeta kõik saadikud valitsuse maksuorgiat, mis viis Eesti majanduslanguse pikkuse poolest maailmas teisele kohale pärast Haitit. Näiteks Aivar Sõerd on korduvalt juhtinud tähelepanu sellele, et maksude kogumine ei käi nii, et kui maks on kaks korda kõrgem, siis riigieelarvesse laekub kaks korda rohkem raha.
Hispaania, Tšehhi, Ungari, Leedu, Läti... Aga Eesti?
Paraku ei ole praegune Reformierakond enam see, mis ta oli kas või Andrus Ansipi ajal, ja Sõerdi pöördumisi võib võrrelda astrofüüsiku loenguga kolhoosi kokkutulekul − ta räägib õiget ja tarka juttu, aga auditooriumi vibe on hoopis midagi muud.
Osaliselt võib nõustuda nende koalitsioonipoliitikutega, kes ütlevad, et pangamaksu kehtestamisega oleme hiljaks jäänud. Kui esimene Keskerakonna esitatud pangamaksu eelnõu oleks aasta tagasi riigikogus vastu võetud, oleksime sel aastal teeninud ligi pool miljardit lisatulu riigieelarvesse. See võimaldanuks jätta pensionid maksuvabaks, loobuda automaksust, alustada kiirteede, Tallinna haigla ja Haapsalu raudtee ehitamist. Kuid ka praegu, kui riigikogu menetluses on juba kolmas Keskerakonna pangamaksu eelnõu, ei ole veel lootusetult hilja.
Loodetavasti leiavad ka sotsid, kes pangamaksust vaimustunult räägivad − paraku ainult räägivad −, hääletuse ajal rohelise nupu üles. Nende valijad ootavad, et roosinupuerakond lõpuks oma selgroo üles leiaks. Roosi vars on okastest peaaegu tühjaks pudenenud.
Lätis võeti pangamaksu seadus vastu alles eelmisel nädalal ning lõunanaabrite peamine eesmärk on maksustada suurte laenuintresside ja väikeste hoiuste intresside vahet. Eesti jaoks oleks see samuti aktuaalne − just meil on naabritega võrreldes müstiliselt kõrged laenuintressid, samas kui eestlaste maksukäitumine on eeskujuks mitte ainult Balti riikidele, vaid ka Skandinaaviale. Millegipärast ei julge pangad küsida nii kõrgeid laenuintresse näiteks soomlastelt või taanlastelt, kus pangamaksud on kõrgemad.