Seal praegu moodustatava riigigümnaasiumi prognoositav õpilaste hulk on 350, selle sees siis 80-90 õpilast, kes eraldi koolide puhul oleks õppinud eestikeelses Järve gümnaasiumis edasi või astunud sinna. Muide, nende hulgas on mitmeid vene kodukeelega õpilasi, kes on valinud just eesti gümnaasiumi, sest soovisid eestikeelset koolikeskkonda. Mitte ainult tundides, vaid ka koridoris, sööklas, raamatukogus, tunnivälistel üritustel.
Nüüd, kui on tõenäoline, et sellist kasvukeskkonda enam ei pakuta, plaanivad mitmed kuuldavasti oma laste suunamist veel järele jäänud eestikeelsetesse koolidesse Ida-Virumaal, millest tegelikult jääb lähistele vaid Toila gümnaasium. Enamasti võidakse suunduda hoopis mujale õppima. Halvem, kui see tähendab tervete perekondade ärakolimist või siis uute eestlaste Ida-Virumaale tulemata jäämist.
Oleme ju palju kuulnud sellest, et Ida-Virumaa tasakaalustatuma arengu tarvis ja riikluse suurema esindatuse jaoks oleks vaja, et sinna piirkonda tuleks eestlasi juurde. Kui neid jääb vähemaks, kahaneb ka venekeelsete side eesti keele- ja kultuuriruumiga ning Ida-Viru eraldatus kasvab veelgi. See on Eesti riigi terviklikkuse seisukohast igal juhul ohtlik. On väga raske ette kujutada täiesti eestimeelset piirkonda, kus eesti keele ja inforuumi kandevõime liiga ahtaks on jäänud.
Kindlasti on siin piirkondlikud lähenemised erisugused. Enamus kujundab vähemuse käitumist − kas integreerib selle endasse või tekitab vastuseisu. Vene keelt kõnelevate noorte ühtsesse Eesti haridussüsteemi kaasamise esimene etapp oli kahtlemata õppekavade ühtlustamine. Teiseks sammuks oleks eestikeelse õppe sisse viimine (eesti õppekeel gümnaasiumis, keelekümblus põhikoolis) ja kolmandaks võimalikuks sammuks eranditeta paigutamine koolidesse ja klassidesse segamini.