Saada vihje

Laste lahterdamine on ohtlik tee

Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Copy
Artikli foto
Foto: arhiiv
Artikli foto
Foto: arhiiv

Nii enne kui pärast lastekaitsepäeva on siin-seal kurdetud selle üle, et meie lastetoetuste süsteem on liiga kulukas ja et rikaste vanemate lapsed toetusraha ei vajavatki.

Riigikogu sotsiaalkomisjoni liige Liina Kersna leidis näiteks, et lastetoetust võiks maksta eelkõige neile, kes seda päriselt ja tõsiselt vajavad, ning ülejäänute puhul võiks piirduda 20 euroga. Talle sekundeeris teine reformierakondlane Rein Lang, kelle hinnangul on lastetoetuste tõstmine väga kallis ja ebaefektiivne demograafiline meede.

Pean sääraseid üleskutseid ja seisukohti vastutustundetuteks olukorras, kus veel paar aastat tagasi elas absoluutses vaesuses üle 24 000 lapse ning suhtelises vaesuses üle 50 000 lapse. Loodetavasti on need arvud tänu vajaduspõhise lastetoetuse sisseseadmisele ning aasta alguses toimunud lastetoetuse kahe ja poole kordsele tõusule praeguseks tublisti kahanenud.

Aga tuhanded kitsikuses ja ilmajäetuses kasvavad Eesti lapsed on jätkuvalt kurb tõsiasi. Statistikaameti värske sotsiaaluuring tõi näiteks välja, et igas kaheksandas Eesti peres ei söö laps täisväärtuslikku toitu ja et kõige raskemas seisus on üksikvanemaga pered, kellest viiendik ei saa oma lapsele või lastele lubada iga päev värskeid puu- ja aedvilju ning peaaegu sama paljud liha või kala.

Lubamatu on kiruda nn lausalisi toetusi ajal, mil vägagi heldele ja hästi teenivate emade-isade poole kaldu vanemahüvitise süsteemile vaatamata pole kümne aasta jooksul toimunud sündimuses nii loodetud positiivset pööret. Vähemasti sotsiaaldemokraatidele on laste vaesuse vähendamine ja positiivse iibeni jõudmine ühed tõsisemad ühiskonna ees seisvad väljakutsed. Mõlemale valukohale keskendub ka aprillis sõlmitud uus koalitsioonilepe, mille nurgakiviks pean ma lastele ja peredele suunatud paketti. Viimane oli ka peamine põhjus, miks sotsiaaldemokraadid läksid valitsusvastutust kandma.

Reformierakondlaste mõttekäigud ei leidnud vähemasti praegu laiemat kõlapinda ning riigikogu kinnitas 15. juunil peretoetuse seaduse muudatused, mis tõstavad praeguse 45 euro suuruse lastetoetuse 60 euroni ning kindlustavad 2017. aastast kolme ja rohkema lapsega pered 200 euro suuruse igakuise lasterikka pere toetusega. Aga pole sugugi võimatu, et keegi avab taas debati "lausaliste" toetuste üle ja arvab nagu Liina Kersna, et selle 60 euro puhul on tegu laristamisega.

Mina olen sügavalt teist meelt, nagu oli ka meie rahva kestmajäämise ja Eesti laste pärast südant valutanud auväärne proua Aino Järvesoo, kes algatas juba aastatuhande algul liikumise "Igale lapsele 1000 krooni". Selle tähiseni jõuame me tervelt 16 aastat hiljem ehk siis aastaks 2017. 60 eurot pere esimesele ja teisele lapsele ei ole priiskamine, selle maksmine on riigile igati jõukohane.

Rahvusvaheliste uuringute kõrval kinnitavad ka meie rahvastiku- ja sotsiaalteadlased, et universaalsed lastetoetused aitavad kõige paremini lapsi vaesusest välja tuua ja ka vaesust ennetada. Sama teed on läinud ka Põhjamaad, kus sündimus on Euroopa keskmisest märksa suurem.

Universaalne lastetoetus saadab ühtlasi ühiskonnale sõnumi: iga laps on väärtus, iga laps on oluline. Pole kahtlustki, et ta on abiks paremal järjel ja ka päris heal järjel lastega peredele. See annab neile kindlustunde ja lubab julgemalt pere juurdekasvu planeerida.

Ja peredel, kes tunnevad, et neil pole riigilt raha vaja, on alati võimalus loobuda.

Majandusraskustes perede lapsed vajavad kahtlemata lisatuge, sealhulgas erisuguseid teenuseid. Ühe lapsega pere puhul on vajaduspõhine toetus praegu 45 eurot ja kahe lapsega pere puhul 90 eurot. Kitsikuses elavatele peredele toob tuntavat leevendust 2016. aastal kerkiv toimetulekupiir - see tõuseb praeguselt 90 eurolt 130 euroni kuus, kusjuures toetuse arvutamisel kehtib ka laste puhul seesama 130 euro suurune määr.

Kahjuks ei ütle ei Liina Kersna ega ka ükski teine kriitik, kuhu tõmmata piir, millisest vanemate sissetulekust alates on lastetoetuste maksmine laristamine. Kas see tuleks sättida näiteks keskmise palga või siis kahe keskmise palga peale? Kas me ütleme õpetajale, kes teenib ületunde tehes keskmist palka, et sa tuled ise hästi toime ja sinu lastele pole toetust vaja? Tõsi on ka see, et kui me lööme lapsed kahte lehte või isegi rohkemasse laiali, siis läheb kogu süsteemi ülalpidamine ja toimimine väga kulukaks.

Laste lahterdamine ja sildistamine on libe ning ohtlik tee. Lapsed ja lastega perede heaolu parandamine on meie riigi ning rahva jaoks võtmetähtsusega küsimus. Tuleb teha kõik selleks, et peredesse sünniks rohkem lapsi ja et ükski laps ei kasvaks üles puuduses. Iga lahendus, mille riik võtab ette laste hüvanguks, on tervitatav.

Märksõnad

Tagasi üles