12. oktoober 2012, 01:08
Tarbijakaitse nähtavaks
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Läbiviidud arvamusuuring näitab, et pooled Ida-Virumaa tarbijaist ei tea oma tarbijaõigusi. See võib tunduda väga suur number. Sest tegelikult kuulub tarbijate gruppi pea kogu täiskasvanud elanikkond, kuna kaupade ja teenuste ostmine on meie igapäevane vajadus.
Arvame siiski, et suurem osa tarbijaist teab oma põhilist õigust: saada kvaliteetset kaupa. Aga suuremat muret peaks tekitama see, kui tarbija õigusi ei tea või kui ostja teadmatust kasutab ära kaupleja või teenusepakkuja. Sellel pinnal ilmselt aga tekibki kõige rohkem arusaamatusi ning konfliktolukordi ostja ja müüja vahel.
Ent tarbijakaitseseadus sätestab ka selle, et tarbijal on õigus saada nõu ja abi, kui tema õigusi on rikutud. Siit aga algabki tõenäoliselt oluline probleem: inimene ei tea, kuhu ja mil moel saab ta pöörduda abi küsimiseks. Aastaid tagasi oli nii mõneski omavalitsuses ametnik, kes tegeles tarbijate kaebustega. Hiljem need ametnikud kadusid, kuna riik võttis tarbijate kaitsmise oma rolliks. Kuid tõenäoliselt pole paljud kuulnudki, et Ida-Virumaal on olemas riikliku tarbijakaitse inspektor, ning kui ongi kuulnud, ei tea nad, kust teda leida. Teadjamad oskavad kasutada internetti ning esitada oma kaebused või küsimused elektrooniliselt. Ent sellised inimesed pole valdavas enamuses.
Tahame öelda, et tarbijate teadlikkuse tõstmisel on väga oluline roll tarbijakaitsel endal, mistõttu on positiivne, et Ida-Virumaal on see amet ennast paremini näitamas.