See oli 2018. aasta märtsikuus, kui Keskerakond kutsus rühma Ida-Virumaa ajakirjanikke pealinna, et oma tegemistest ja plaanidest rääkida. Muu hulgas toimus hiljuti valminud superministeeriumi hoones ka kohtumine tollase majandus- ja kommunikatsiooniministri, Keskerakonna ühe juhtfiguuri Kadri Simsoniga, kellest nüüd on saanud Euroopa Komisjoni volinik.
JUHTKIRI Kas see oli teadlik udu ajamine enne valimisi?
Tol poolteist aastat tagasi toimunud kohtumisel küsis Põhjarannik, mis aastal saab Jõhvist Narva sõita mööda neljarealist maanteed, mille rajamiseks on riik hoogu võtnud juba kõvasti üle kümne aasta.
Igal kokkusaamisel Ida-Virumaalt valitud riigikogu liikmete, aga ka teiste poliitikutega tasub järjekindlalt lubatud asju meelde tuletada ja küsida, mida konkreetset tehakse, et antud juhul see neljarealine maantee võimalikult kiirest valmiks.
Simson rääkis enesekindlalt, et neljarealiste maanteede ehitamine on riigikogu valimistel Keskerakonna lubadus. Pärast 2019. aasta valimisi tuleb otsus ja siis kulub veel kuus aastat. Seega andis Simson välja veksli, et hiljemalt 2025. aastal ongi Jõhvi ja Narva vaheline maantee valmis, ning see pealkiri ilmus enamikus suuremate uudiste portaalides.
"Usun endiselt, et saame juba aastal 2025-2026 sõita Narva mööda neljarealist teed, kuid selleks on vaja valitsust, kes selliseid samme soosib," kinnitas ta pool aastat hiljem vastuseks Põhjaranniku päringule.
Kevadel tuli kokku uus valitsus, kus kõik kolm erakonda soosisid maanteede neljarealiseks ehitamist, aga ometigi on tähtaegade osas Simsoni järeltulija ministri ametis Taavi Aas tähtaegu kaugemale asunud nihutama. Enamgi veel: maanteeameti juht Priit Sauk väidab Keskerakonna oma ajalehes, et vähem kui kümne aastaga polegi maanteid neljarealiseks ehitada võimalik, arvestades nii juriidilisi kui ka tehnilisi asjaolusid.
On ebausutav, et pädeva ministrina poleks Kadri Simson seda teadnud. Praegu ei saa pugeda ka selle taha, et erakonnad küll räägivad enne valimisi oma plaanidest, aga koalitsiooni loomisel tuleb arvestada ka partneritega. Neljarealisest maanteest rääkisid kõik kolm võimuliidus olevat erakonda.
Kas enne valimisi teadlikult udu ajamine ja üle võlli lubaduste jagamine ongi normaalsus, mida tulekski võtta kui paratamatust? Sellega ei tohiks leppida. Selle vastu ei ole muud rohtu kui avalikkuse surve. Igal kokkusaamisel Ida-Virumaalt valitud riigikogu liikmete, aga ka teiste poliitikutega tasub järjekindlalt lubatud asju meelde tuletada ja küsida, mida konkreetset tehakse, et antud juhul see neljarealine maantee võimalikult kiirest valmiks.