Kuidas nautida kodust töökohta või klassiruumi?

Kaire Viil, , TalTechi Virumaa kolledži keeltekeskuse juhataja, 7. taseme andragoog

FOTO: Matti Kämärä / Põhjarannik

Uuega harjumine võtab aega mitu nädalat. Jagan oma kodukontori nippe, mis muudavad päeva kordaläinuks ning tähenduslikuks.

Ärka iga päev nagu tavalisel argipäeval. Pärast hügieenitoiminguid võimle või tee õues üks pooletunnine tervisekõnd. Seejärel mõtiskle päevatoimingud läbi ning tänu kodukontorile saad töölesõidu aja arvelt teha parema hommikusöögi. Võta enne arvuti avamist meelerahuminutid ning tee rahuliku muusika saatel pärast hommikusööki näiteks hingamisharjutusi.

Soovitan teha keerulisemad tööülesanded enne. Brian Tracy järgi on tülikamate ülesannete ärategemine nagu konna söömine. Ta õpetab, et neela konn korraga alla ning siis võid selle unustada. Hea nipp asjade edasilükkamise ennetamiseks on see, et teed kohe ära need ülesanded, mis võtavad vähem kui kaks minutit. See kehtib kõikides eluvaldkondades.

Kodukontor on tore elustiil, kuid üksi töötamine on siiski psühholoogiline ohutegur. 

Isegi vilunud teadmustöötaja suudab korraga keskenduda ehk süvamõelda kuni 45 minutit. Seejärel tee puhkepaus. Loomulikult ei soovitata selleks sihitut veebisurfi. Parem tõuse püsti, liiguta end või vaata paar minutit paarikümne meetri kaugusele.

Tüdimuse tekkimise ennetamiseks ära tegele pool päeva järjest ühe ja sama ülesandega − rikasta tööpäeva iga tunni tagant eri ülesannetega. Mõnele sobib eri tegevuste jaoks ümber lülitumiseks ka kohta vahetada, kas või tooli veidi nihutada. Tegele korraga ühe asjaga, siis näitavad tulemused end kiiremini. Ühekorraga võib keskenduda ka 25 minutiks, nagu see on jõukohane põhikooliõpilasele.

Keskendumise ja heade harjumuste kujundamise käsiraamatud õpetavad, et peida kõik segajad ja halbade harjumuste päästikud. See tähendab, et vaigista ka digiseadmete viled-kellad. Kui ühelt veebilehelt teisele surfamine võib ajakava ohustada, mõtle hommikul läbi tänane interneti kasutamise plaan.

Hoia töökoht ja selle ümbrus puhas. Pane käeulatusse oma parimad kirjutusvahendid ja märkmikud; vesi ja terviseampsud. Tead ju küll, et vesi annab energiat kauemaks kui kohv ja šokolaad.

Soovitan e-kirju esimest korda vaadata veidi enne lõunapausi, kuna need on ühed suuremad kontoriinimese ajaraiskajad. Tee süda kõvaks ning sorteeri ebavajalikud kirjad kohe prügikasti.

Võta kodukontori päevadel kindlasti mitmekümneminutiline täisväärtuslik lõunapaus. Naudi lõunasööki aeglaselt kõikide meeltega. Tunneta selle eri maitsenüansse, lõhnu, tekstuuri, imetle värve. Kasuta ära pealelõunane päikeseküllane aeg ning mine enne järgmist kontorisessiooni parki või metsa energiat saama ja mõtteid korrastama. Las aeg peatub ja kogu maailm ootab!

Treenitud aju suudab päevas pingsalt mõelda viis-kuus tundi. Arvesta sellega ning juba seitsmes süvatöö või -õppe tund pole kaugeltki enam nii tõhus. Tihti soovitatakse keerulisemad ja vastutusrikkamad ülesanded ette võtta päeva esimesel poolel.

Tegelikult saavad ka õpilased olla koduses klassiruumis enda vastu ausad ning kui oled öökulli tüüpi ehk aktiivne päeva teisel poolel, siis jäägu vanasõna "Varane linnuke leiab tera" lõokese tüüpi inimestele. Usalda oma sisemist kella ja kuula seda. Kodukontoris on see enamasti võimalik.

Inimene ei peaks päevas üle kaheksa tunni töötama. Siis jääb mitu tundi pere, hobide, spordi ja muude elurõõmu allikate ning taastumise jaoks. Lemmikajaviitega tegeldes on võimalik saavutada eriline vooseisund − naudid tegevust nii, et ei märkagi aja kulgu. Loodan, et tunned seda ka tööülesannete tegemisel.

Võta kodukontori tööpäeva viimased paarkümmend minutit selleks, et panna kirja homse päeva paar suuremat ülesannet, eesmärki. Kirjuta ka enne magamaminemist jaapanlaste kombel kenasse pabermärkmikusse kolm asja, mille eest oled tänasele päevale tänulik. See toob enne magamaminekut ajju positiivsed tunded.

Kodukontor on tore elustiil, kuid üksi töötamine on siiski psühholoogiline ohutegur. Kindlasti vaatame pärast seda kevadet tööl käimist teise pilgu ja uute mõttemustritega.

Tagasi üles
Back