Eestis on aga uus valitsus esimeste sammude seas töösse andnud pikki aastaid ootel olnud vihakõne kriminaliseerimise eelnõu. Tõsi, see on vahepealsega võrreldes üsna kitsa sõnastusega, kuid ometi ilmselgelt suunatud sõnavabaduse piiramisele ning pakub jätkuvalt rakendamisel seinast seina võimalusi sõltuvalt seaduse tõlgendaja maailmavaatest. Üks eelnõu toetajate korduvaid põhjendusi on riiklik julgeolek.
Nagu sellest veel vähe oleks, tekkis valitsusel üleöö plaan tagasi pöörata ajakirjanduse käibemaksuerisus. Taas üheks põhjenduseks, uskumatu küll, vajadus "panustada solidaarselt kaitsekulude tõstmisesse".
Ehk on veel vara küsida, kas valitsus tahab nii erameediale mingit sõnumit edastada. Aga igal juhul on nii maksuerisuste andmisel kui ka nende võtmisel − nagu ka rahaliste toetuste andmisel ja lõpetamisel − sellised kahtlused määratud tekkima.
Jah, Eesti ei ole Läti. Varemgi on Läti valitsused ja ametnikud erinevalt Eestist suutnud midagi reguleerides vindi mitu korda üle keerata, ilma et sama õnnetus oleks Eestis kordunud. Esimesel koroonatalvel õnnestus mul ajakirjaniku eristaatust kasutades Riias käia ja seal oma silmaga näha, kuidas poodides olid tarbekaupade riiulitele punased lindid ümber veetud, kuna võimud olid kehtestanud väga lühikese nimekirja kaupadest, mida müüa tohtis. See oleks pidanud ära hoidma nakkuse levikut, kuid tegelikult tõi kaasa ainult viha ja kannatusi, kuna näiteks telefonilaadija sinna lubatud kaupade loetellu ei kuulunud. Ajalooliseks kujunes Läti valitsuse otsus lisada müügiloaga kaupade hulka tagantjärele lumelabidad − vahepeal sadas lihtsalt lumi maha.
Nii lumelabidate müügi keelamine kui ka avalikult kasutusse lubatavate sõnade nimekirja pidamine peaksid olema vabas ühiskonnas välistatud. Paraku tekitab iga kriis, kus võimulolijad kogevad piirangute kehtestamise kergust, edaspidiseks kiusatuse uusi kriise taas keeldude ja käskudega juhtida või lausa piirangute õigustamiseks kriise otsima või välja mõtlema hakata.