Tegemist on väga omapärase nähtusega, mille mõju ei piirduks sugugi vaid Ida-Virumaaga. Seetõttu soovin ma siinkohal selgitada neile, kes soome-ugri kultuuripealinna liikumisega tuttavad ei ole, miks minu arvates on soome-ugri kultuuripealinnade liikumine paeluv.
Soome-ugri kultuuripealinna toimimise sisemine mehhanism on tegelikult ääretult lihtne. Igal aastal on üks maapiirkonna asula kõigi soomeugrilaste ning samojeedide maailma kese. Ning selle asukad kirjutavad kõigi meie hõimurahvaste ühist lugu. Igal aastal paneb uus seltskond maa soola paika soomeugrilaseks olemise aastaringi ja seda saatvad tseremooniad. Ning ükski uus kiht ei tee olematuks eelmise aasta soomeugriluse nägu, vaid suhestub varasemate algatustega.
Kiht kihi haaval lisanduvad uued soomeugrilaseks olemise nüansid ning me näeme, kuidas erinevate aastate algatused, sümbolid ja kujundid ilmuvad välja ka aastate pärast. Otsekui puude aastarõngad lisanduvad iga asula elanike omanäolised tõlgendused soome-ugri identiteedist ning lisavad oma kihi soomeugrilase identiteeti.
Kui esmapilgul ei tundu see kirjeldus teab mis erilisena, siis kujutlegem korraks, et igal aastal muudavad näiteks mõne suvalise Prantsusmaa küla elanikud oma elud ja igapäevatoimetused prantsluse kehastuseks, mida kogu ülejäänud rahvuse miljonid endale etaloniks seavad. See oleks hämmeldust tekitav traditsioon, eriti seetõttu, et prantsluse defineerimisel on Pariis alati mänginud esimest viiulit.
Ajaloos ongi identiteedi kujundamine üldjuhul olnud tsentraliseeritud poliitilisse keskusesse. Neil juhtudel, kui pealinnast tuleneva narratiivi ülimuslikkus on seda nõudnud, on identiteedi kujundamiseks kohalikke tavasid, keeli, eluviise murtud või tarbetutena kõrvale jäetud.