Kuna kogukondi on säilinud ainult üksikutes kohtades, siis saabki seaduslik regulatsioon olla vaid võimalust loov, mitte administreeriv. Kuna puudub ühtlane kogukondade võrgustik, siis ei saa luua ka ühtlast maakoolide mudelile vastavat väikekoolide võrgustikku. Vähemalt mitte praegu. Kuid millestki tuleb ju alustada.
Ja viimasena viies väide. Aeg on käes! Seda tänu läbimurdele digivaldkonnas, mis sündis koroonakriisi karmides tingimustes. Mitmed väikese maakooli nõrkused on lahendatavad tänu avardunud digitaalsetele võimalustele.
Juba 1994. aastal nägin Põhja-Rootsis toimimas süsteemi, kus gümnaasiumis asuv õpetaja andis tunde kaugete väikepõhikoolide klassidele, kelle juures oli sel ajal abiõpetaja. Sama gümnaasiumi mitmeid valikaineid andsid distantsilt jälle Stockholmi kõrgkoolide spetsialistid.
Lisame siia juurde rikkaliku ja põneva digitaalsete õppematerjalide valiku, mis on suureks abiks väikeste maakoolide õpetajale. Ühtlasi toetab see õpilaste iseseisvat tööd.
Mulle tundub, et edasi liikumiseks on nüüd vaja ainult lõhkuda klaaslagi. Mudeli elemendid on ju olemas, mitmes kohas Eestis juba ka rakendatud. Ainuke oht on, et seda mudelit ei tohi ehitada liiga jäigaks. Võimalusi loova mudeli kujundamine on ühiskonnale suureks väljakutseks, sest nii lihtne on end lasta võrku püüda dikteeriva mudeli ahvatlustest.
Gümnaasiumiaste on juba hoopis omaette teema, kuid ka siin on vajalik paindlikkuse sissetoomine üksikute regionaalpoliitiliste erandite näol. Jäik mudel on halb mudel! Igasuguste administreerijate meelehärmiks peab tõdema, et see on aksioom.
Vallo Reimaa ettekanne Eesti kultuuri koja haridustöörühma ümarlaual "Meie hariduspoliitilised arengud ja eesti kultuuri jätkusuutlikkus" 28. aprillil