ANVAR SAMOST Las äri teenib kasumit ilma kliente õpetamata

Anvar Samost
, ajakirjanik
Copy
Ajakirjanik Anvar Samost.
Ajakirjanik Anvar Samost. Foto: Erakogu

Tõenäoliselt olete ka teie seisnud pangaautomaadi ees ja oodanud, kuni masin soovitud summa välja loeb. Seni saate automaadi ekraanilt lugeda pealetükkivat nõudmist tulla automaadi juurde üksnes ühekaupa ning hoida kahemeetrist vahemaad. Ka praegu, detsembris 2022, kus koroonat ja sellega kaasnenud küsitava kasuteguriga piiranguid paljud enam isegi ei mäleta.

Mis on ühe panga asi mulle öelda, mitmekesi ma − lisaks kõigele enamasti vabas õhus − automaadi juures käin? Pank peaks olema huvitatud sellest, et aktsionäride kasum kasvaks, hoiused oleksid kindlalt hoitud ning kliendid jookseksid konkurentide juurest üle. Aga ei, nemad õpetavad mulle, kuidas ja mitmekesi õues seista.

Võimalik, et pangaautomaadi tänitav sõnum poleks nii häiriv, kui tegu oleks kurioosse üksiknäitega. Aga viimaste aastatega on tavaliste ettevõtete kliendisuhtlus järjest enam täis tähtsal toonil jutlustamist teemadel, mille seos müüdava teenuse või tootega on kauge või pole seda üldse.

Enamik tarbijaid ei oota ettevõtetelt, kellele nad teenuseid ja tooteid ostes kasumit teenivad, moraaliloenguid.

Kõige levinum on kõikvõimalik kliima- ja rohepöördeturundus, tavalisest manitsemisest kuni läheneva katastroofiga hirmutamiseni. Aga ka muud sotsiaalsed ja, olgem ausad, absoluutselt poliitilised teemad. Vaevalt et see aitab müüki kasvatada, aga nii näib trendikas ja moodne.

Nagu paljud teised trendid on ka see jõudnud meile Ameerika Ühendriikidest. Hardo Pajulat tsiteerides: lähitulevikku ennustada pole keeruline, tuleb vaid vaadata, mis maailma pealinnas ehk USAs toimub, ning meie vallakeskuses Eestis kordub see tihti veidi moonutatud kujul paari aasta pärast. Black Lives Matter pole siia jõudnud, aga paljud muud uusvasakpoolsed narratiivid on Eestis tegutsevate ettevõtete turunduses automaatselt üle võetud.

USAs teevad suured brändid sellisel viisil mainekujundust poliitiliselt korrektselt peavoolus püsimise nimel. Ilma igasuguse kahtluseta ebasiiralt, kaine arvestusega, mis ütleb, et sotsiaalse õigluse sõdalastele kaasa kiites saab rahulikult ebaviisakalt madalat palka maksta, monopoolset seisundit kuritarvitada või mõne diktaatori võimu all olevas vaeses riigis orjatööd kasutada.

Üks markantsemaid näiteid on suureks mulliks osutunud USA krüptovaluutabörs FTX, mille juht ja asutaja Sam Bankman-Fried on pärast krahhi lausa tunnistanud, et ütles "õigeid asju" ning toetas ja turundas progressiivseid vasakpoolseid vaateid üksnes selleks, et saavutada puutumatu staatus. Suur hulk USA ajakirjandusväljaandeid on pidanud möönma, et see käitumine töötas ja nullis ette kõik kriitilised küsimused, mis otsesõnu näkku hüüdsid.

Ka Eestis on krüptoraha rongile hüpanud ettevõtjate puhul märke samasugusest mainepesust.

Veel hullem on, kui ettevõtted, kelle käes on suur majanduslik võim, nagu pankadel on, lähevad turunduslikest sõnumitest kaugemale ja hakkavad ka ärilisi valikuid tegema lähtuvalt sellest, kas klient mõtleb "õigesti", tegutseb "õiges" valdkonnas, kirjutab alla samasugustele poliitilistele vaadetele ja valikutele. Eesti suured energiaettevõtted, kes väärindavad põlevkivi, on juba põrganud pankade soovimatusele nende äri finantseerida.

Majanduses saavad sellised valikud viia vaid kaugemale vabast turumajandusest ja seega ka vabast ühiskonnast ning samuti Eesti põhiseadusesse kirjutatud väärtustest. Plaanimajandus on igal pool maailmas alati vääramatult kokku kukkunud, sageli aga paraku pärast seda, kui ühiskond on juba aastakümneteks vaeseks planeeritud.

Nagu öeldud, mõnda inimest saab lollitada kogu aeg, kõiki inimesi mõnda aega − kogu aeg kõiki lollitada ei ole võimalik. Enamik tarbijaid ei oota ettevõtetelt, kellele nad teenuseid ja tooteid ostes kasumit teenivad, moraaliloenguid. Isegi tervishoiuloenguid ei oota.

Olen ise tarbijana hakanud valikuid tegema ettevõtete kasuks, kelle puhul pole kahtlust, et nad lähtuvad puhtalt kasumiteenimise motiivist. See on selge ja aus, pikas perspektiivis ka mulle tarbijana kasulik. Kui keegi tahab poliitikas kaasa teha või näidata toetust mingile maailmavaatele, siis saab osaleda valimistel, astuda erakonda või minna meeleavaldusele. Igal asjal oma koht.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles