Ülekoormatuse probleemile võiks lahendust pakkuda Ida-Viru palgameede. Kui õpetajad hakkavad täiskoormuse eest saama head tasu, ei ole neil huvi lisatööd juurde võtta. See aga omakorda tekitab veelgi suurema eestikeelsete õpetajate põua. Siin tuleb riigil aktiivselt toetada kõiki võimalikke programme, mille kaudu eestikeelne õpetaja Ida-Viru kooli jõuaks.
Üleminek eestikeelsele õppele ei ole ainult ainete üleviimine eestikeelseks, see on terve koolikultuuri muutmine. See on protsess, millesse peavad olema kaasatud kõik kooli töötajad, õpilased, lastevanemad ja terve kogukond. See on võimalik vaid siis, kui koolijuht ise usub ja tahab, kui tal on pädevused ja oskused ning kui ta tunneb tuge ja tunnustust.
Loodan väga, et uued õpetajate värbamise programmid toovad piirkonda uusi õpetajaid, aga ka nemad tahavad arendavat ja loovat ning õppimist ja õpetamist toetavat töökeskkonda ning sellel pole sugugi väiksem roll kui palganumbril.
Üleminek, eriti Ida-Virumaal, on võimalik vaid kõigi osapoolte koostöös: riik, kohalik omavalitsus, kool − see on kolmik, kus igas lülis peavad olema eesmärgid selged ja ühtmoodi arusaadavad. See on kolmik, kes peab olema aus ja valmis ka esimesi tagasilööke adekvaatselt vastu võtma, neist õppima ning edasi minema. See on kolmik, kus peab valitsema üksteisest lugupidamine ja üksteise väärtustamine.
Me ei räägi väga suurtest numbritest: Ida-Virumaal on 21 vene õppekeelega kooli, kus õpib 5929 õpilast. Sellise koolide arvu juures on võimalik teha igaühele rätsepaülikond. Eks paljud ülikonna osad hakkavad niikuinii kattuma, aga ülikonna värvi ja lõike saame siis vastavalt oludele valida.
Ent me ei tohi unustada, et ligi kaks kolmandikku inimestest, kellega me seda ülikonda õmblema asume, sooviks tegelikult kas pintsaku üldse välja jätta või hoopis kleiti või pükskostüümi. Tegijatel peab olema usk, usaldus ja tahe koos eesmärgini jõuda.