HENDRIK AGUR ja MARE ROOSILEHT Ringkaitse Kohtla-Järve hariduses (1)

Foto: Matti Kämärä / Põhjarannik

Ida-Virumaal ja Kohtla-Järvel seisavad ees suured väljakutsed hariduses: eestikeelsele õppele üleminek, õpetajate leidmine ja koolitamine, hariduskvaliteedi ühtlustamine, haridusreformi elluviimine, lähtudes õppurite arvu vähenemisest. Linnaelanike soov on, et Kohtla-Järvel oleks õppijatele tagatud mitmekülgne konkurentsivõimeline eestikeelne haridus. Et noored oleksid ettevõtliku ellusuhtumisega ja võtaksid vastutuse oma õpingute eest ning oskaksid rakendada koolis omandatud teadmisi igapäevaelus.

KOOLIDE JUHTKONNAD JA KOOLIPIDAJA PEAVAD NÄGEMA SUUREMAT PILTI NING VÕTMA VASTUTUSE IGA KOOLI JA ÕPILASE EES. Mõistlik on vastu võtta iga pakutud abikäsi, mis lisab koolile kvaliteeti. Üheks võimaluseks on kaasata koolide hoolekogudesse erinevate organisatsioonide esindajaid.

Põhikooli- ja gümnaasiumiseadus näeb ette, et hoolekogusse kuuluvad ka koolipidaja ning kooli toetavate organisatsioonide esindajad. Volikogu ehk koolipidaja esindaja kooli hoolekogus ühendab kooli personali, õpilaste vanemaid ja teisi kooli sidusrühmi, et edendada õpilaste heaolu ja kooli arengut. Koolipidaja esindaja saab hoolekogu liikmena osaleda samuti aruteludes ja otsustamises, mis puudutavad kooli õppekava, arengukava ja kooli üldist arengut. Hoolekogu tegeleb ka õpikeskkonna küsimustega, aitab jälgida, et õpilastel oleks head tingimused õppimiseks ja arenguks. Koolipidaja esindaja saab kaasa aidata meetmete väljatöötamisel, et tagada koolis õpilastele toetav ja turvaline keskkond. Samuti on tal võimalus osaleda kooli ja kogukonna suhete tugevdamises. Hoolekogu kaudu saavad ka vanemad osaleda ja kaasa rääkida kooli arengut puudutavates küsimustes ning kindlustada, et nende hääl oleks kuuldav ja et nad oleksid kaasatud otsustusprotsessidesse. Koolipidaja esindajana hoolekogu töös osalemine eeldab laia silmaringi ning kogemusi haridusvaldkonnas.

Kohtla-Järvel käivad asjad omamoodi, kus ringkaitse tagab muutumatu puutumatuse.

Kohtla-Järvel käivad asjad omamoodi, kus ringkaitse tagab muutumatu puutumatuse.

NIMETAME "OMAD" HOOLEKOGUDESSE, NII ON KINDLAM. Kohtla-Järve volikogu 28. detsembri istungil valiti koolipidaja esindajaid nelja kooli hoolekogusse: Ahtme põhikooli, Kesklinna põhikooli, Kohtla-Järve täiskasvanute gümnaasiumi ja Tammiku põhikooli. Volikogu koalitsioon pakkus välja liikmeid, kes juba varem on hoolekogudes olnud, kuid pole toonud mitte ühtegi kooli ees seisvat küsimust volikogu komisjonidesse, või siis täiesti uut inimest, kes soovib katsetada ja vaadata, kas ja kuidas saab hoolekogus hakkama. Põhjenduseks, et ise lõpetati sama kool või lapsed õpivad selles koolis.

HARIDUSVALDKONNA EKSPERDID JA KOOLIJUHID EI SOBI KOOLIPIDAJA ESINDAJANA HOOLEKOGUSSE? Tuleb nii välja. Nii on Kohtla-Järvel. Riik on usaldanud kaks inimest juhtima kõrgkooli ja riigigümnaasiumi, kuid linnavolikogu ei usalda neid osalema põhikoolide ja täiskasvanute gümnaasiumi hoolekogude töös. Täpselt nii otsustasid volikogus enamust omavad saadikud 28. detsembri istungil.

Pakkusime endid koolipidajat esindama kõikidesse hoolekogudesse, kuhu esindajat järgmiseks kaheks aastaks valiti. Kinnitasime, et soovime kõigi oma teadmiste ja oskustega panustada koolide arendamisse ja eesootavate muutuste elluviimisse. Meil on kolledži ja gümnaasiumi juhina olemas kompetents, kogemused ja oskused koolide juhtimisel ning arendamisel. Meie juhitavad koolid on need, kuhu eelmainitud koolide õpilased tulevikus õppima tulevad. Me näeme otseselt põhikoolides tegemata jäänud tööde vilju ja kitsaskohti.

Selle asemel, et abikäsi vastu võtta, paiskus meie hea tahte avaldus vastu müüri. Häältega 13 vastu (siiski ühe meeldiva erandiga) ja 4 poolt valiti kolme põhikooli ja täiskasvanute gümnaasiumi hoolekogudesse "oma" inimesed: volikogu koalitsiooni ridadesse kuuluvad Valeri Korb, Sergei Lopin, Sergei Butšinski ja Maria Merkulova.

TOTAALNE VENE KOOLI RINGKAITSE − AGOONIA SAADIKUTE PEAS. Miks nii läks? Meie arvates on vene õppekeelega koolide (kus ka hoolekogu koosolekud toimuvad vene keeles) kogukondlik ringkaitse muutuste, kõige eestikeelse ja -meelse vastu niivõrd tugev, et neid eestikeelseid hariduseksperte ja professionaale, kes võivad lähemalt kooli siseeluga tutvudes kriitilised olla, ärgitada ja suunata muutustele, hoitakse üksmeelselt vene õppekeelega koolidest nii kaugel kui vähegi võimalik.

Mida siis kardetakse ja mida kaitstakse? Kaitstakse olemasolevat olukorda, inimesi ja harjumusi, kes ei suuda, ei oska või ei soovi minna kaasa haridusuuendustega eestikeelsele haridusele üleminekul. Kahjuks ei suuda ringkaitse tekitajad mõista, et niiviisi pikendatakse võib-olla kümnete umbkeelsete ja tänini eesti keele B2-taset mitte omavate õpetajate ajutist jätkamist ja mõnede koolijuhtide nõukogudeaegset juhtimisstiili ning see on karuteene õpilastele.

Siin ongi juurpõhjus, miks meie soovime aktiivselt kaasa rääkida koolide arengus ja suundumustes. Mitte ükski õpilane ei tohiks saada osa küsitava kvaliteediga juhitud kooli kogemusest ning jääda ilma tänapäeva Eestisse sobivast nüüdisaegsest haridusest. Seda, et esineb palju puudusi, näitasid möödunud aastal mitme Kohtla-Järve kooli suhtes hariduslikku järelevalvet teinud haridus- ja teadusministeeriumi riikliku kontrolli tulemused.

HIRM TÕE JA PROBLEEMIDE EES, MIS VÕIVAD AVALIKUKS SAADA. Miks hoidis volikogu kaht hariduseksperti koolide hoolekogudest võimalikult kaugel? Kas see on hirm, et tulevad avalikuks koolide probleemid, mida siiani on koolis kiivalt varjatud? Kas see oli lihtsalt pahatahtlik ärategemise rõõm ja võimu näitamise võimalus? Kas see on paanika muutuste ees hariduses?

Me arvame, et kõik see kokku, kuid leiame ka, et volikogu liikmete vastutustundetu käitumine − nad mängivad ärategemise mänge tuhandete koolinoorte hea hariduse arvel.

TEISE VÕIMALUSE PAKKUMINE OTSE KOOLIDELE. Tegime koolidele siiski kirjaliku ettepaneku kaasata Kohtla-Järve gümnaasiumi ja Tallinna tehnikaülikooli Virumaa kolledži esindajaid koolide hoolekogudesse toetava organisatsiooni staatuses. See looks võimaluse tuua meie koolide ja ekspertide kompetentsi ja vaadet linna koolidesse. Neljast koolijuhist üks on arvamusloo avaldamise hetkeks pakkumise juba tagasi lükanud, ülejäänud koolide puhul on alles selgumas, kas see pakkumine võetakse vastu.

Oleme valmis heatahtlikult, aktiivselt ja suure empaatiaga olema heaks partneriks ning toeks meie linna koolidele. Pakkuma võrgustikusisest kompetentsi, teadmisi ja kontakte. Selleks, et meie koolide õpilastel oleksid parimad tingimused arenguks.

Head lastevanemad, õpetajad, linnakodanikud! Võtke sel teemal sõna, seiske oma laste hea hariduse eest! Kui teid hoitakse teadmatuses, hämatakse või varjatakse midagi, tulge ja räägime. Lapsed ja noored peavad võitma ning saama võimalikult hea hariduse − see on nende aeg ja võimalus ning vastutustundlik linnavõim peaks seda kõike toetama, mitte takistama ja paigal tammuma.

Tagasi üles