Eelnevad seletused kirjeldasid kaht tüüpi koole: kogukonnakoolile, kus tundub toimivat demokraatia ja arvamuste mitmekesisus, ning vene koole, kus paljuski valitseb sovetimentaliteet oma despootlikus või resigneerunud vormis. Vaatlemata on veel koolid, mis ei tundu sobivat kumbagi kategooriasse.
Tegu peaks olema vähemalt kirjade järgi eestikeelsete, eestimeelsete ja igati eesrindlike munitsipaalkoolide ja riigigümnaasiumidega. Kas tõesti ministeeriumi käsi on nii tugevalt riigikoolide kõril, et streikida ei julgeta? Narva eesti gümnaasiumis ja Kiviõli 1. keskkoolis ju ometi streigitakse. Kas soovivad värskete riigikoolide juhtkonnad ministeeriumi ees lihtsalt pugeda? Kas puudub neis koolides avatud ja arvamuste paljususel põhinev demokraatlik suhtlus?
Kas poetakse peitu Ida-Virus kehtiva kõrgema palgatoetuse taha? Viimase puhul on tegu argumentum ad hominem´iga, sest seeläbi survestataks näiteks minusugust nooremapoolset õpetajat justkui igavesest ajaks igavesti jääma õpetajaks Ida-Virumaale, sest ülejäänud Eestis on palk ju madalam. Kas juhivad neid koole lihtsalt despootlikud koolijuhid? Neile küsimustele on kahjuks raske vastata, sest neid vastuseid saavad anda ainult asjaosalised ise.
Nagu näha, siis juba töökeskkonna mõistes on õpetajal võimalik ainuüksi Ida-Virumaal sattuda väga erinevatesse koolidesse. Töökeskkond mõjutab kindlasti nii töötavat õpetajat kui õpetaja kaudu ka õpikeskkonda. Näiteks aitab mitmekesisem ja erinevatele arvamustele avatud kollektiiv õpetajatel paremini tööstressiga toime tulla ning tekitab ka soovi samas asutuses pikemalt töötada.
Seega, tulevane õpetaja, karjääripööraja või töökohta vahetav tegevõpetaja. Kui lähed järgmine kord töövestlusele, siis küsi intervjueerijalt, kui paljud nende kooli õpetajad 2024. aasta jaanuaris streikisid ja miks. Vastus võib selle kooli töökeskkonnast nii mõndagi kõnelda.
Ja sina, käesoleva aasta kevadel põhikooli lõpetav üheksandik, kes sa soovid minna gümnaasiumisse, või lapsevanem, kes sa soovid oma last panna esimesse klassi. Vaata põhjalikult üle artiklist "Tööseisak koolides: "Mulle väga meeldib streik!"" leitav streigiülevaade ning mõtle, millist õpetajat sa endale või oma lapsele tahaks. Kas õpetajat, kes on olenemata olukorrast vaba väljendama oma argumenteeritud seisukohta ning seisma oma õiguste eest, või õpetajat, kes võib olla mõningatel juhtudel oma otsustes põhjendamatult piiratud, suunatud või lausa survestatud?