Kujutage ette, et olete ettevõtja, kes tegutseb ehituse valdkonnas, teil on näiteks selline suuremat sorti üldehitustöid tegev firma, töötajaid on palju ja tellijaid ka. Aga te ei tee peaaegu ühegi platsil töötava ehitajaga töölepingut. Kontoris küll, seal on kõik töölepingu seaduse alusel palgal, aga inimesed, kes reaalselt ehitavad, pole mitte teie töötajad, vaid iseseisvad ettevõtjad, kellele teie vahendate tellimusi neilt, kes ehitusteenust vajavad.
ANVAR SAMOST ⟩ Kuidas olla sotsiaalselt täiesti vastutustundetu ettevõtja
Kõik ehitusteenuse pakkujad, kes teie vahendatavatel objektidel töötavad, peavad tulema oma tööriistadega. Kui neid pole, siis võivad ehitajad töövahendid teie teise firma käest rentida. Läheb riist katki, siis tasub ehitusteenuse pakkuja kahju. Mingit muret pole ka tööaja arvestusega. Kõik töötavad täpselt nii kaua, kui tahavad. Kes tahab, ehitab kaks tundi nädalas, kes tahab, teeb 100 tundi. Tellija hindab töö kvaliteeti selleks pakutaval platvormil, kui see on puudulik, siis nägemist! Ja oma paberid maksuametiga ajab iga teenusepakkuja ise korda − nii, kuidas tahab ning oskab.
Ka hinna, mille alusel teenust vahendate, määrate teie, sellesama platvormi kaudu. Peaks nõudlus langema või ehitusteenuse pakkujate hulk kasvama, siis teete näiteks uuest nädalast 20 protsenti odavamad hinnad. Kellele ei meeldi, läheb ära, see on ülilihtne.
Tegelikud ehitusettevõtjad ütlevad seda lugedes, et nii Eestis teha ei saa. Töötajatel peavad olema lepingud, maksuamet kontrollib nende olemasolu lausa ehitusplatsile tehtavate reididega. Maksud tuleb ära tasuda, ümbrikupalka maksta on riskantne. Tööaja arvestus peab olema korras, seda võib tulla kontrollima, kas ikka kõik täistööajaga töötajad töötavad seaduse kohaselt mitte üle 40 tunni seitsmepäevase ajavahemiku jooksul. Neid aegu, kus Tiit ja Teet iga päeva lõpus sulas töötasu peo peale maksid ja vaidlejatele maksmata jätsid, ei taha keegi eriti mäletada.
Autolehe andmeil teevad äpitaksode juhid seitse korda enam õnnetusi võrreldes tavaliste autojuhtidega.
Kuid kui olete suure takso- ja kullerteenuste firma juht, siis saate ka tänapäeva Eestis Tiidu ja Teedu kombel äri teha.
Nii langetas selline suurettevõte nagu Bolt aprillist klientidele taksosõidu hinda. See vastutulek tuleb otse nende platvormil sõitvate taksojuhtide taskust. Paljud neist räägivad, et plussi jäämiseks tuleb teha nädalas mitte 40, vaid kuni 100 tundi tööd. Kuna erilisi nõudeid peale juhiloa juhiteenuse osutajatele ei ole, siis on ettevõttel piltlikult öeldes järjekord ukse taga. Kohalikud inimesed on enamasti otsinud juba ammu endale kergema töö ning suur hulk Tallinna kesklinnas kohatavaid Bolti taksojuhte eesti keelt ei räägi ja linna ei tunne.
Oma nime ja näoga keegi pikkadest tööpäevadest ja väikesest tasust rahvusringhäälingu ajakirjanikele rääkinud Bolti taksojuhtidest kaamera ette tulla ei söandanud, sest kardavad, et karistuseks blokeerib Bolt nende ligipääsu platvormile. Ilmselt kardab nii mõnigi ka maksuameti tähelepanu.
Selge, et ületöötanud ja väsinud taksojuht on liikluses ohtlik. Autolehe andmeil teevad äpitaksode juhid seitse korda enam õnnetusi võrreldes tavaliste autojuhtidega. Liikluskindlustuse fond on mures. Transpordi ametiühing on mures. Politsei on mures. Aga Bolt ei ole.
Bolt ei ole mures, sest nad on kindlad, et nii saab, midagi ei juhtu. Küllap nad teavad, vanad kolleegid töötavad näiteks majandusministeeriumis, mille töösuhete ja töökeskkonna osakonna esindaja ütles vastuseks ERRi küsimustele, et töötajal on kohustus tagada, et töötamine või teenuse osutamine ei ohusta tema enda ega teiste elu ja tervist. Samuti rõhutas too ametnik, et "platvormid annavad olulise panuse töökohtade loomisse, ettevõtluse arendamisse ja innovatsiooni ning platvorme tuleb toetada".
Ilmselt pole Bolti erakordsed privileegid seotud ainult sõbralike ametnikega. Ametnikud saavad aru, et ettevõttel on kõva toetus mitme valitsuserakonna tipptasemel.
Bolti suuromanik Martin Villig on uskumatult osav oma ärihuvide edendamisel poliitiliselt õigeid sõnumeid kasutades. Kes veel suudaks panna Tallinna täis sadu rendiautosid ning halastamatult Eestis ja välisriikides ekspluateerida taksojuhte ja kullereid, kuid olla sotsiaalselt vastutundliku ettevõtja plakatipoisiks? Ehitajad, tehke järele!