ANVAR SAMOST Automaks on Reformierakonna muutumise märgiline tunnistaja (1)

Copy
Ajakirjanik Anvar Samost.
Ajakirjanik Anvar Samost. Foto: Erakogu

Automaksu kehtestamine on pälvinud teiste maksutõusudega võrreldes rohkem rahvalikku tähelepanu, arutamist ja vastuseisu. See on loogiline, sest teised Reformierakonna valitsuse tõstetavad maksud on olnud varem olemas ning nende mõju pole ideoloogiliselt suunatud üksikisiku vabaduste ja heaolu vähendamisele.

Suur osa automaksu kriitikast rajaneb asjaolul, et uue maksu kehtestamise peapõhjus näib olevat riigi tuludesse 120 miljoni lisaeuro kogumine. Reformierakondlasest rahandusministri Mart Võrklaeva jutupunktid ning rahandusministeeriumi koostatud mõjuanalüüs on seda võimaldanud ja võimendanud. Kui minister on korranud, et uue maksu eesmärk on vähendada autostumist, eriti Tallinnas, siis ministeeriumi ametnikud hindavad, et valitavast mudelist olenemata automaksul olulist mõju autode omamisele ja läbisõidule ei ole.

Kui Andrus Ansipi ajal lubas Reformierakond viia Eesti Euroopa viie rikkaima riigi hulka ja teha reeded maksuvabaks, siis nüüd on suund jõukuse asemel tarbimise piiramisele ning vabaduse ja üksikisiku esikohale seadmine on asendunud keeldude, käskude ja õigesti elamise lakkamatu õpetusega.

Praegune valitsus on julgeoleku kõrval kõige tähtsamaks eesmärgiks valinud eelarvetasakaalu tagamise. Kuna mõjuvaid kärpeid ilmselgelt teha ei õnnestu − ja sellele osutab eelmiste Reformierakonna juhitud valitsuste kogemus −, siis pani koalitsioon kiiruga kokku laialdase lisatulu tõotava maksukergituste paketi. Tulumaks, käibemaks, aktsiisid tõusevad varem nägemata ulatuses, kuid sellest ei pruugi samal ajal tehtava maksuvaba määra suuremahulise tõstmise kulu tõttu tasakaalu saavutamiseks küll olla. 120 miljonit automaksu tulu peaks olema see kõrs, mis eelarve 2027. aastal muude ettenägematute arengute vältimisel tasakaalu viib.

Siiski on oluline automaksu kehtestamise retoorikat tõsiselt võtta.

Rahandusminister ütleb, et:

- puhtama ja säästlikuma elukeskkonna tagamiseks on vaja autostumise trendi alla suruda.

- automaksu laiem eesmärk on autostumist, eeskätt linnades, vähendada.

- igal sõidukil on oma jalajälg keskkonnas ja seega hakkab maks kehtima kõikidele sõidukitele.

- uute autode soetamisel on uue maksu eesmärk kallutada ostuotsust väiksemate sõidukite suunas.

- maksustatakse auto omamist, et motiveerida inimesi oma sõidukipargi suurust ja võimsust üle vaatama.

Need ei ole sõnakõlksud, vaid märgiline osa ideoloogilisest muutusest, mille Reformierakond alates Andrus Ansipi suurest poliitikast lahkumisest läbi on teinud. Kui Ansipi ajal lubas peaministripartei viia Eesti Euroopa viie rikkaima riigi hulka ja teha reeded maksuvabaks, siis nüüd on suund jõukuse asemel tarbimise piiramisele ning vabaduse ja üksikisiku esikohale seadmine on asendunud keeldude, käskude ja õigesti elamise lakkamatu õpetusega.

Mida ütles Reformierakonna asutamisel tulevane esimees Siim Kallas? Mäletan hästi, sest olin 30 aastat tagasi see Hommikulehe peatoimetaja, kes tema "Kodanike riigi manifesti" esimesena luges ja uhkusega eksklusiivselt trükki toimetas. Väljaande valik ei olnud juhuslik, sest Hommikuleht uue aja päevalehena defineeris end 1993.-1995. aastal ilmudes ajalehena edukale inimesele, sellele, kes tahtis vabaks saamise järel rikkaks saada ja ennast vabalt teostada.

Kallase 1995. aasta "Kodanike riigi manifest" on pikk tekst, mille võib senini leida Reformierakonna kodulehelt. Mõned väljavõtted.

"Ei saa olla tegusat eraomandust ega vaba konkurentsi ühiskonnas, kus riik soovib kõiges inimese üle domineerida."

"Ma pooldan ning taotlen riiki, mis ei valitse püha ja kõikvõmsana Kodaniku üle; mis pole muudetud müstifitseeritud ikooniks. Riiki, mis ei vaata Kodaniku kappi, kapi taha ega roni magamistuppa, rääkimata juba lastetoast. Riiki, mis ei sori enesestmõistetavusega Kodaniku rahaasjades ega jälgi tema pangaarvet."

"Me oleme teinud nii mõndagi, mis pikemas perspektiivis lubab meil olla majanduses efektiivsemad kui Soome ja Rootsi. /.../ Meie peame astuma samme ja tegema tegusid, mis "valmis" ühiskondades on kas võimatud või väga rasked."

Muidugi olid manifestis kirjas madalad maksud, maksuerisuste vältimine, tulumaksu tasumisel eelised peredele.

Reformierakond on väga suure tõenäosusega igas valitsuses kuni 2028. aastani. Kõik automaksu ja teiste maksutõusude põhjendamisel kõlanud seisukohad, mis ütlevad, et riik teab paremini, kuidas kodanik peab oma elu elama, millise autoga sõitma, mille peale teenitud raha kulutama ja kuidas ennast teostama, muutuvad selle ajaga retoorikast üha enam reaalsuseks.

Tagasi üles